­čĹü┬áOkiem Rekrutera ÔÇô Absurdy rynku pracy ­čĺ╝

Autor: Agata Zalewska

Dzisiaj opowiem Wam kr├│tko o tym, dlaczego moi Kandydaci nie maj─ů szans u moich Klient├│w? Dlaczego pomimo imponuj─ůcego sta┼╝u pracy i umiej─Ötno┼Ťci ich CV l─ůduj─Ö w przys┼éowiowym koszu i to dos┼éownie ­čŚĹ

­čôő W telegraficznym moto skr├│cie:

1.┬áWiek pod lup─ů – za m┼éody ┼║le, 50 lat – za stary to ju┼╝ przedpole staro┼Ťci – ciep┼ée kapcie, pilot od TV i robienie we┼énianych skarpet na drutach.

2. Naznaczenie w┼éasn─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů gospodarcz─ů – jak kto┼Ť prowadzi┼é przez dekad─Ö sw├│j biznes i zrezygnowa┼é to przecie┼╝ to nieudacznik ┼╝yciowy. ,,Po co pcha si─Ö do mnie na etat? ” Niewa┼╝ne, ze kto┼Ť by┼é zm─Öczony swoim biznesem, a mo┼╝e ┼Ťcie┼╝ka rozwoju ze wsp├│lnikami mocno si─Ö rozmin─Ö┼éa. Wejdzie mi tu do firmy ze swoimi schematami/standardami i butami. A mo┼╝e by tak inaczej? kto┼Ť kto prowadzi┼é w┼éasny biznes zna zagro┼╝enia rynku i zna biznes od podszewki z tej drugiej strony. Poza tym Pracodawcy cz─Östo preferuj─ů wsp├│┼éprac─Ö opart─ů o B2B, kt├│r─ů w tym przypadku mo┼╝na wykorzysta─ç.

3. Jeste┼Ť zbyt uczony – i po co by┼éy Ci te zawodowe inwestycje i rozw├│j typu: MBA; kursy i studia podyplomowe? Po co ma┼é┼╝onka┬ásama z ma┼éym dzieckiem w domu, a Ty na drugim ko┼äcu PL na wyk┼éadach? Ostatnio jeden z Klient├│w mi powiedzia┼é: ,, Kandydat powiedzia┼é, ze sprzeda wszystko. To znaczy, ze podwa┼╝a nasze kompetencje sprzeda┼╝owe”. Pewna Kandydatka powiedzia┼éa mi: ,, Pani Agato nie zatrudnili mnie, bo us┼éysza┼éam, ze jestem lepsza od obecnego Dyrektora i zajm─Ö Jego miejsce”.

4. Nie ma flow odno┼Ťnie osobowo┼Ťci. Feedback dla jednego z Kandydat├│w w ┼Ťwiecie moto: ,,On jest arogancki”. Jeste┼Ť pewny siebie z┼ée, cichy jak mysz pod miot┼é─ů┬áte┼╝ ┼║le.

5. Ustawki w rekrutacji – oficjalnie wypada zrobi─ç konkurs, przeprowadzi─ç proces rekrutacyjny na dane stanowisko przez wewn─Ötrzny dzia┼é HR czy Agencj─Ö Pracy, ale ka┼╝dy i tak wie, ze mamy ju┼╝ swojego cz┼éowieka.

6. Podziemie rekrutacyjne – firma szuka sama, druga Agencja szuka dla Twojego Klienta, to ┼╝e wybior─ů kogo┼Ť z twoich Kandydat├│w wynosi jakie┼Ť 35%.

7. Klienci Tabula Rasa – s─ů jak pusta karta, po kt├│rej nie wiadomo czego si─Ö spodziewa─ç: zmieniaj─ů Profil Kandydata podczas procesu rekrutacji; nie s─ů relacyjni; na feedback czeka si─Ö tak d┼éugo, ze Kandydaci trac─ů cierpliwo┼Ť─ç i zaufanie do przysz┼éego Pracodawcy i cz─Östo nie s─ů ju┼╝ dost─Öpni na rynku.

8. Progi rekrutacyjne – 6 etap├│w rekrutacji na stanowisko zwi─ůzane z motoryzacj─ů – jak bieg przez p┼éotki, nie jest na nerwy ka┼╝dego Kandydata.

9. Jeste┼Ť kobiet─ů – wiadomo dzieci, ci─ů┼╝a i te sprawy. Poza tym kobieta w bran┼╝y motoryzacyjnej? Przez rok pracy zosta┼éy zatrudnione 2 kobiety u moich Klient├│w.

10. Brak zdj─Öcia w CV – spotykany coraz cz─Ö┼Ťciej, argument Kandydat├│w: chce by─ç postrzegany przez pryzmat moich umiej─Ötno┼Ťci, a nie zdj─Öcia. Z kolei Klienci u┼╝ywaj─ů argument├│w: chc─Ö wiedzie─ç z kim rozmawiam. CV ze zdj─Öciem wci─ů┼╝ s─ů 11 razy cz─Ö┼Ťciej czytane ni┼╝ te bez niego.

11. Feedback od by┼éego Pracodawcy – pami─Ötaj, ze w ┼Ťwiecie moto kontakty sa hermetyczne i szyte grubymi ni─çmi. Tutaj ka┼╝dy zna ka┼╝dego. Nie tak dawno m├│j Kandydat zosta┼é odrzuocny tylk dlatego, ┼╝e jeden z dealer├│w – poprzednich pracodawc├│w wyda┼é niepochlebn─ů opini─Ö na Jego temat.

12. Brak sp├│jnego profilu zawodowego – jak od przedszkola nie bawisz si─Ö resorakami w piaskownicy i przez chwil─Ö zawodowo robi┼ée┼Ť co┼Ť innego nawet w bran┼╝y to sory, ale masz niesp├│jny profil zawodowy. Kiedy┼Ť us┼éysza┼éam od Klienta: ,,On jest bardziej jak dziennikarz motoryzacyjny, a nie handlowiec”, bo kto┼Ť zaczyna┼é swoj─ů zawodow─ů przygod─Ö z motoryzacj─ů od takiego etapu.

13. Nie jeste┼Ť przywi─ůzany do jednego Pracodawcy na ca┼ée ┼╝ycie – sko┼äczy┼éy si─Ö ju┼╝ te czasy, bo chcemy: rozwoju i wywa┼ä, jednocze┼Ťnie bezpiecze┼ästwa i stabilizacji w pracy, a zbyt wiele firm to pseudo firmy np. bez stabilizacji finansowej czy jasnego planu rozwoju zawodowego. Nie wa┼╝ne: zmienisz prac─Ö dwa razy w ┼╝yciu to jestes skoczkiem.

14. Ocena Kandydata po ok┼éadce: przecie┼╝ CV jest ┼Ťwi─Öte i wszystko m├│wi o cz┼éowieku. A gdyby tak spojrze─ç ca┼éo┼Ťciowo: CV + rekomendacja + assessment. Dla mnie rekomendacja to pierwsza wizyt├│wka Kandydata. To tutaj czesto sa odpowiedzi na kluczowe pytania, kt├│re nurtuj─ů Pracodawc├│w. Niestety nie ka┼╝dy Klient j─ů czyta.

15. Jeste┼Ť kolejnym numerkiem – troch─Ö jak w Przychodni na NFZ: ,,wej┼Ť─ç/ podpisa─ç/ odebra─ç wynik/co potrzeba/ tego nie mamy w pakiecie”. Liczy si─Ö wybi├│rczy wynik assessment, Twoje wyniki KPI – stastystyki trzeba podnosi─ç, przecie┼╝ stawiamy na jakos─ç i mamy u siebie samych ponadprzeci─Ötnych Pracownik├│w, naj inteligencja, po prostu Cyber cz┼éowiek.

16. Musisz by─ç ponadprzeci─Ötny – genialne wynik sprzeda┼╝owe; sukcesy stulecia; masz by─ç multi specjalist─ů w swojej dziedznie. Nie ma miejsca na b┼é─Ödy, pora┼╝ki i podkni─Öcia.

17. Brak zaufania do rekrutera/ Agencji Pracy i podej┼Ťcie p┼éac─Ö to wymagam – czy jak bior─Ö do domu fachowca to pokazuj─Ö Mu palcem jak ma remontowa─ç?; czy w supermarkecie podwa┼╝am umiej─Ötno┼Ťci Ekspedientki? W rekrutacji wci─ů┼╝ rz─ůdzi prawo, ┼╝e HRowcy to idioci, a Klient ma zawsze racj─Ö.

18. Rozwoj technologii – s─ů ju┼╝ automatyczne programy, kt├│re sortuj─ů CV, kolokwialnie m├│wi─ůc, tylko cz─Ö┼Ť─ç CV ma styczno┼Ť─ç z ┼╝ywym cz┼éowiekiem po drugiej stronie, kt├│ry po┼Ťwi─Öca ┼Ťrednio 6 sekund ┼╝eby je przeczyta─ç.

Podsumowuj─ůc:

#WSZYSTKO ZABIJAJ─ä STEREOTYPY #BRAK ZAUFANIA DO REKRUTERA #POKA┼╗MY SWOJ─ä LUDZK─ä TWARZ

#REKRUTACJA NIE MUSI BY─ć JAK POLICYJNE PRZES┼üUCHANIE #PARTNERSTWO, ZAMIAST STRESU

Ps. Kandydaci te┼╝ maj─ů swoje grzeszki, ale du┼╝o mniejsze.